Policy studies | 01.02.23

# socio-economic

# socio-economic

إدراك الإمكانات ما الذي يمنع المعلمين في إسرائيل من القيام بعمل ممتاز وكيف يمكن للدولة أن تقويهم

إدراك الإمكانات ما الذي يمنع المعلمين في إسرائيل من القيام بعمل ممتاز وكيف يمكن للدولة أن تقويهم

مجرد نص وهمي لصناعة الطباعة والكتابة. كان Lorem Ipsum هو النص الوهمي القياسي في الصناعة منذ القرن الخامس عشر الميلادي ، عندما أخذت طابعة غير معروفة معرضًا من النوع وتدافعت عليه لإنشاء نموذج كتاب. لقد نجت ليس فقط خمسة قرون ، ولكن أيضًا القفزة في الكتابة الإلكترونية ، التي لم تتغير. لقد كان البوب

كتابه:

ירדן סקופ ,

יערה מן

מה מפריע למורות בישראל לעשות עבודה מצוינת ואיך המדינה יכולה לחזק אותן

תקציר

חוקרי חינוך בישראל ובעולם מסכימים כי קיומה של מערכת חינוך מתפקדת ואיכותית, תלוי במידה רבה במאפיינים שונים של כוח ההוראה – לא רק בהכשרתו, בכישוריו וביכולותיו, אלא גם בקיומם של תנאים המאפשרים לו למצות את הגורמים הללו באופן מיטבי. מחקר מדיניות זה , המבוסס על סקר שנערך בקרב מדגם רחב של מורות ומורים, על ראיונות ומפגשים עם מורות, אנשי שטח ואנשי אקדמיה, ועל ספרות בינלאומית, מבקש לזהות את החסמים העיקריים שמקשים על כוח ההוראה הישראלי לבצע את עבודתו בצורה מיטבית ולשרטט את צעדי המדיניות הנדרשים כדי להסירם.

במערכת החינוך בישראל מועסקים כיום קרוב ל-200 אלף מורות ומורים, גננות וגננים, המהווים יחד את קבוצת ההעסקה הגדולה ביותר במשק. דמותן ומעמדן של עובדות ההוראה עולים תדיר לשיח הציבורי: מצד אחד הן מתוארות כמי שעושות עבודת קודש ומקצוע ההוראה מדורג בסקרי דעת קהל כאחד המקצועות החשובים והמוערכים ביותר בעיני הציבור, ומצד שני הן סובלות מסטריאוטיפים לפיהם מדובר בכוח עבודה לא איכותי ולא מקצועי, שרבות מהמשתייכות אליו בחרו בהוראה משיקולי נוחות ולא מתוך מחויבות וזיקה חינוכית. הדיכוטומיה הזאת מאפיינת את מרבית מקצועות השירותים חברתיים ה”נשיים”, אך נדמה שהמורות והמורים סובלים ממנה במיוחד. עובדה זו, לצד שיעורי הילודה הגבוהים המאפיינים את ישראל ומייצרים ביקוש גבוה מאוד לכוח אדם, מולידים קושי של ממש בגיוס מועמדות ומועמדים מתאימים ומעודדים שיעורי שחיקה ופרישה גבוהים.

בשנים האחרונות המערכת כולה מוטרדת מהמחסור במורות בעלות הכשרה מתאימה, אך רבים מהפתרונות המוצעים מביאים להחמרה של המצב. כך, למשל, תוכניות הסבה מזורזות המכניסות למערכת כוח אדם שלא עבר הכשרה משמעותית בתחום החינוך וההוראה מביאות לשחיקה נוספת במעמדן המקצועי של המורות הקיימות, שעברו הכשרה ארוכה ומלאה באוניברסיטאות ובמכללות, ובתפיסת ההוראה כפרופסיה. בנוסף, חלק גדול מהדיון בנושא מתבסס על הנחה לפיה הבעיה העיקרית של כוח ההוראה בישראל טמונה ב”איכות” כוח האדם אשר נכנס למקצוע, הנחה המייצרת כשלעצמה פיחות נוסף במעמד המורות הקיימות, וממילא היא אינה רלוונטית משום שהביקוש הגבוה למורות מגביל את היכולת “לסנן” מספר גדול של מועמדות להוראה בנקודת הכניסה – אפילו בתרחיש של עלייה משמעותית בביקוש למקצוע.

ההנחה הרווחת הזאת מפנה את תשומת הלב והמשאבים הציבוריים למדיניות שמטרתה לסנן מועמדות חדשות, על חשבון מדיניות המכוונת להשבחה ולהעצמה של כוח האדם הקיים וליצירת התנאים שיאפשרו למי שנכנסו למערכת להישאר בה לאורך זמן. הגישה המוצעת בנייר זה מכירה אמנם בצורך למשוך מורות ומורים חדשים, אך מציעה להקדיש את מירב תשומת הלב לשיפור המעמד המקצועי ותנאי העבודה של כוח ההוראה הקיים. מדיניות מסוג זה תביא באופן טבעי לגידול במספר המועמדות והמועמדים הראויים, ובמקביל היא תמקסם את היכולות והפוטנציאל של המורות שכבר פועלות בשטח. אימוצה של המדיניות המוצעת מחייב שינוי בפרדיגמה הרווחת, המתייחסת לעלויות התקציביות המופנות לשיפור תנאי השכר וההעסקה של המורות כאל הוצאה תקציבית שיש לצמצמה. במקומה, נכון וצריך לעבור לתפיסה הרואה בעלויות הללו השקעה כדאית, שתניב בעתיד תשואה גבוהה לחברה ולמשק.

ממצאים עיקריים מסקר עובדות ההוראה

במסגרת מחקר המדיניות שלפניכם, בוצע סקר בקרב 405 נשות ואנשי הוראה, המשתייכות למגוון זרמי חינוך וקבוצות אוכלוסייה. הממצאים מצביעים על מחויבות גבוהה למקצוע ורצון לעשות עבודה משמעותית, אך חושפים פער בין הרצון והמחויבות הללו לבין התנאים בשטח.

  • במסגרת מחקר המדיניות שלפניכם, בוצע סקר בקרב 405 נשות ואנשי הוראה, המשתייכות למגוון זרמי חינוך וקבוצות אוכלוסייה. הממצאים מצביעים על מחויבות גבוהה למקצוע ורצון לעשות עבודה משמעותית, אך חושפים פער בין הרצון והמחויבות הללו לבין התנאים בשטח.
  •  95% מעובדות ההוראה העידו שחשוב להן להיות דמות משמעותית ולחולל שינוי בחיי תלמידיהן, במידה רבה או רבה מאוד
  •  82% מהמורות ו-87% מהגננות חוות תחושת סיפוק ומשמעות בעבודתן, במידה רבה או רבה מאוד
  •  מנגד, מרבית המורות חשות שהעבודה היומיומית אינה תואמת את הציפיות שהיו להן בתקופת הלימודים וההכשרה – 67% מהמורות ו-54% מהגננות השיבו שהעבודה תואמת לציפיות במידה בינונית ומטה
  •  רק 58% מהמורות ו-57% מהגננות חשות שעבודתן מאפשרת התפתחות אישית ומקצועית במידה רבה או רבה מאוד
  •  רק 16% מהמורות ו-19% מהגננות חשות שהחברה הישראלית מעריכה את המקצועיות שלהן במידה רבה או רבה מאוד. 56% מהמורות ו-40% מהגננות חשות הערכה מצד החברה במידה נמוכה או נמוכה מאוד
  •  מורות רבות חשות שהמערכת מונעת מהן לבצע את עבודתן בצורה טובה ויעילה. 75% מהמורות ו-60% מהגננות השיבו שהן חשות שהמערכת מאפשרת להן לבצע את עבודתן בצורה טובה במידה בינונית ומטה. בנוסף, כשנתבקשו לציין במילותיהן גורמים המפריעים להן לבצע את עבודתן, מורות רבות התייחסו למערך הפיקוח של משרד החינוך כאל גורם מנותק מהשטח שמונע מהן להתפתח מקצועית
  •  61% מהגננות ומהמורות בבתי הספר היסודיים העידו שמספר התלמידים בכיתה או בגן מפריע להן לבצע את תפקידן באופן במיטבי, במידה רבה או רבה מאוד
  •  נמצא פער בין הכלים המקצועיים המאפשרים למורות לבצע את עבודתן לבין המשאבים הפיזיים הנחוצים לשם כך. 78% מהמורות חשות (במידה רבה או רבה מאוד) שיש להן את הכלים המקצועיים הדרושים כדי לבצע את עבודתן כפי שהיו רוצות, אך רק 54% מהן חשות שיש להן את המשאבים הפיזיים הנחוצים לשם כך. הפער גדול עוד יותר בקרב הגננות – 74% חשות שיש להן כלים מקצועיים, אך רק 41% חשות שיש להן גם משאבים פיזיים מספקים לביצוע עבודתן
  •  מבחינת התנאים הפיזיים, הגננות מוטרדות במיוחד ממראה סביבת גן מוזנח – 44% מהגננות ו-30% מהמורות השיבו שסביבה מוזנחת מפריעה להן לבצע את עבודתן במידה רבה או רבה מאוד. המורות מוטרדות במיוחד מהיעדר גישה נוחה לציוד (44% מהמורות ו-38% מהגננות שהדבר מפריע להן במידה רבה או רבה מאוד) ומכך שאין להן מקום שקט לעבוד בו (45% מהמורות ו-31% מהגננות)
  •  61% מהמורות ו-51% מהגננות העידו שבירוקרטיה רבה מדי מפריעה להן לבצע את עבודתן, במידה רבה או רבה מאוד

נתונים נוכחיים על שכר המורות והמורים

  •  מורה בשנה הראשונה מרוויחה בממוצע כ-5300 ₪, ומורה עם 5 שנות ותק מרוויחה כ-8200 ₪ בלבד
  •  השכר ההתחלתי של מורות נמוך מהשכר הממוצע במדינות ה-OECD בכל דרגי החינוך: גננת מתחילה מרוויחה 22% פחות ממקבילותיה, מורה ביסודי – 36% פחות, מורה בחטיבה – 38% פחות ומורה בתיכון – 35% פחות
  •  שכר המורות בישראל נמוך מהממוצע במדינות ה-OECD, כמעט לאורך כל שנות הקריירה – כאשר הפער נסגר רק בשנות הוותק המאוחרות, המאופיינות בעלייה תלולה במיוחד בשכר
  •  מורות בקבוצות הגיל שבין 25 ל-44 מרוויחות פחות מהנהוג בעולם המערבי, גם בהשוואה לשכר הממוצע של עובדות ועובדים בעלי השכלה אקדמית
  •  השכר ההתחלתי הנמוך נובע משילוב של שכר בסיס נמוך ושל אחוזי משרה נמוכים, במקרים רבים לא מבחירה

המלצות מדיניות

בהתבסס על ממצאי הסקר, על הראיונות ועל המחקר ההשוואתי שנערך במסגרת נייר זה, אנו מגדירים את הבעיה המרכזית של כוח ההוראה כהיעדר אמון רב-כיווני, המייצר פיחות במעמד המורה, ורואים בתנאי ההעסקה הקשים והשכר הנמוך במקצוע ביטוי של הבעיה מצד אחד, ומחוללים שלה, מהצד השני. לפיכך, פתרונות המדיניות המוצעים ממוקדים ביצירת אמון על ידי הרחבת העצמאות המקצועית והפדגוגית של המורות והמנהלות, בהעצמת ההוראה כפרופסיה, בשיפור תנאי ההעסקה והעלאת השכר, בשינוי מערכת היחסים בין המדינה לבין איגודי המורים:

  1. העלאת שכר שקלית לכלל המורות, כך שמורות בתחילת דרכן יהנו מתוספת גבוהה יותר ביחס לשכרן, הגדלת אחוזי משרה והקניית משקל גדול יותר להתפתחות מקצועית בקביעת השכר
    • להעלות את השכר עבור משרה מלאה ב-2000 ₪, באופן שישווה את שכרן של מורות מתחילות לשכר הממוצע במשק. העלאה שקלית זהה תינתן לאורך כל עקומת הוותק, כך ששכרן של מורות בתחילת הדרך יעלה בשיעור גבוה יותר משכרן של מורות ותיקות. (כך, למשל, שכרה של מורה בעלת ותק של 3 שנים יעלה ב-22%, בעוד ששכרה של מורה בעלת ותק של 25 שנים יעלה בכ-11% בלבד).
    • לפעול להגדלת אחוזי המשרה הממוצעים בשנים הראשונות בשיעור של 10% לפחות, במטרה שיעמדו על למעלה מ-70% כבר משנת הוותק הראשונה ויגיעו לאחר 3 שנות הוראה לכ-90%.
    • הקניית משקל גדול יותר לרכיב ההתפתחות המקצועית על ידי הפיכת התוספת המשולמת כיום עבור מעבר דרגה לתוספת שקלית, לצד עיצוב מחדש של מסלולי הקידום וההתפתחות המקצועית ושינוי התנאים למעבר דרגה.
    • אימוץ ההמלצות יביא לגידול מידי של כ-15% בהוצאות השכר של המדינה, המוערכים בכ-3.5 מיליארד ₪ בשנה. בטווח הארוך, שינוי מודל השכר בהתאם להמלצות, יביא לגידול עתידי של כ-28% בהוצאות השכר.
  2. ביטול הדרגתי של הפיקוח הפדגוגי והמקצועי הריכוזי והעברת אחריות לדרגי השטח
    • צמצום היקף מטלות הדיווח והבירוקרטיה המרובות המושתות על מורות ומנהלות
    • שילוב מורות בהליכי הערכה מקצועית, בניית מסלולי קידום ויצירת סטנדרטים מקצועיים שיהוו בסיס לחקיקה פרופסיונלית בהמשך
    • ביטול מערך הפיקוח והחלפתו במנגנוני הערכת עמיתים ובהעברת סמכויות פדגוגיות וניהוליות (ניהול שעות העבודה, תהליכי קידום) למנהלות בתי הספר
  3. טיפול במחסור במורות וצמצום מספר התלמידים בכיתה
    • משיכת מורות נוספות על ידי שיפור תנאי השכר וההעסקה והעצמת המימד המקצועי והחופש הפדגוגי
    • הגדלת היקפי משרה והכשרת מורות ללימוד תחומי דעת נוספים
    • הרחבת המהלך לשילוב מורות ערביות בחינוך היהודי
    • הגדרת יעדים מחייבים לגודל כיתה רצוי, על פי שיקול דעת מקצועי וסטנדרטים בינלאומיים
  4. שינוי מבנה ההעסקה. מעבר הדרגתי למודל העסקה המאפיין רבים ממשלחי היד האקדמיים, במסגרתו המורות יתוגמלו בהתאם להיקף המשרה שלהן, והמנהלות יקבעו איך יחלקו את שעות המשרה: שעות הוראה, שעות שהייה ושעות עבודה מהבית – וזאת בהתאם לאופי התפקיד שכל מורה מבצעת (מחנכת/מורה מקצועית/רכזת שכבה וכו’), ובהתאם לשיקולים ולצרכים הספציפיים של בית הספר
  5. החלת קוד אתי והליכי יציאה מהמקצוע למי שאינן מתאימות. ניסוח הקוד ייעשה בשיתוף המורות, המנהלות והאיגודים המקצועיים
  6. מיסוד תפקידם של ארגוני המורים כארגונים פרופסיונלים השותפים בבניית המקצוע וחיזוקו. מיסוד תפקידם של ארגוני המורים כארגונים מקצועיים השותפים בבניית הפרופסיה ובחיזוק המעמד של כוח ההוראה, לצד תפקידם כאיגוד מקצועי הפועל לשיפור תנאי ההעסקה
  7. עצירת ההעסקה הקבלנית של עובדות הוראה
    • הקמת גוף לאיסוף מידע ונתונים בנוגע לעובדות הוראה המועסקות במיקור חוץ
    • שיפור הרגולציה הקיימת וצמצום האפשרות להעסיק מורות שלא באופן ישיר
    • הכשרת מנהלים ומנהלות בנושא של אופני העסקה שונים ומשמעותם

עיקרי המחקר

חוקרי חינוך בישראל ובעולם מסכימים כי קיומה של מערכת חינוך מתפקדת ואיכותית, תלוי במידה רבה במאפיינים שונים של כוח ההוראה – לא רק בהכשרתו, בכישוריו וביכולותיו, אלא גם בקיומם של תנאים המאפשרים לו למצות את הגורמים הללו באופן מיטבי. מחקר מדיניות זה , המבוסס על סקר שנערך בקרב מדגם רחב של מורות ומורים, על ראיונות ומפגשים עם מורות, אנשי שטח ואנשי אקדמיה, ועל ספרות בינלאומית, מבקש לזהות את החסמים העיקריים שמקשים על כוח ההוראה הישראלי לבצע את עבודתו בצורה מיטבית ולשרטט את צעדי המדיניות הנדרשים כדי להסירם.

במערכת החינוך בישראל מועסקים כיום קרוב ל-200 אלף מורות ומורים, גננות וגננים, המהווים יחד את קבוצת ההעסקה הגדולה ביותר במשק. דמותן ומעמדן של עובדות ההוראה עולים תדיר לשיח הציבורי: מצד אחד הן מתוארות כמי שעושות עבודת קודש ומקצוע ההוראה מדורג בסקרי דעת קהל כאחד המקצועות החשובים והמוערכים ביותר בעיני הציבור, ומצד שני הן סובלות מסטריאוטיפים לפיהם מדובר בכוח עבודה לא איכותי ולא מקצועי, שרבות מהמשתייכות אליו בחרו בהוראה משיקולי נוחות ולא מתוך מחויבות וזיקה חינוכית. הדיכוטומיה הזאת מאפיינת את מרבית מקצועות השירותים חברתיים ה”נשיים”, אך נדמה שהמורות והמורים סובלים ממנה במיוחד. עובדה זו, לצד שיעורי הילודה הגבוהים המאפיינים את ישראל ומייצרים ביקוש גבוה מאוד לכוח אדם, מולידים קושי של ממש בגיוס מועמדות ומועמדים מתאימים ומעודדים שיעורי שחיקה ופרישה גבוהים.

בשנים האחרונות המערכת כולה מוטרדת מהמחסור במורות בעלות הכשרה מתאימה, אך רבים מהפתרונות המוצעים מביאים להחמרה של המצב. כך, למשל, תוכניות הסבה מזורזות המכניסות למערכת כוח אדם שלא עבר הכשרה משמעותית בתחום החינוך וההוראה מביאות לשחיקה נוספת במעמדן המקצועי של המורות הקיימות, שעברו הכשרה ארוכה ומלאה באוניברסיטאות ובמכללות, ובתפיסת ההוראה כפרופסיה. בנוסף, חלק גדול מהדיון בנושא מתבסס על הנחה לפיה הבעיה העיקרית של כוח ההוראה בישראל טמונה ב”איכות” כוח האדם אשר נכנס למקצוע, הנחה המייצרת כשלעצמה פיחות נוסף במעמד המורות הקיימות, וממילא היא אינה רלוונטית משום שהביקוש הגבוה למורות מגביל את היכולת “לסנן” מספר גדול של מועמדות להוראה בנקודת הכניסה – אפילו בתרחיש של עלייה משמעותית בביקוש למקצוע.

ההנחה הרווחת הזאת מפנה את תשומת הלב והמשאבים הציבוריים למדיניות שמטרתה לסנן מועמדות חדשות, על חשבון מדיניות המכוונת להשבחה ולהעצמה של כוח האדם הקיים וליצירת התנאים שיאפשרו למי שנכנסו למערכת להישאר בה לאורך זמן. הגישה המוצעת בנייר זה מכירה אמנם בצורך למשוך מורות ומורים חדשים, אך מציעה להקדיש את מירב תשומת הלב לשיפור המעמד המקצועי ותנאי העבודה של כוח ההוראה הקיים. מדיניות מסוג זה תביא באופן טבעי לגידול במספר המועמדות והמועמדים הראויים, ובמקביל היא תמקסם את היכולות והפוטנציאל של המורות שכבר פועלות בשטח. אימוצה של המדיניות המוצעת מחייב שינוי בפרדיגמה הרווחת, המתייחסת לעלויות התקציביות המופנות לשיפור תנאי השכר וההעסקה של המורות כאל הוצאה תקציבית שיש לצמצמה. במקומה, נכון וצריך לעבור לתפיסה הרואה בעלויות הללו השקעה כדאית, שתניב בעתיד תשואה גבוהה לחברה ולמשק.

במסגרת מחקר המדיניות שלפניכם, בוצע סקר בקרב 405 נשות ואנשי הוראה, המשתייכות למגוון זרמי חינוך וקבוצות אוכלוסייה. הממצאים מצביעים על מחויבות גבוהה למקצוע ורצון לעשות עבודה משמעותית, אך חושפים פער בין הרצון והמחויבות הללו לבין התנאים בשטח.

  • במסגרת מחקר המדיניות שלפניכם, בוצע סקר בקרב 405 נשות ואנשי הוראה, המשתייכות למגוון זרמי חינוך וקבוצות אוכלוסייה. הממצאים מצביעים על מחויבות גבוהה למקצוע ורצון לעשות עבודה משמעותית, אך חושפים פער בין הרצון והמחויבות הללו לבין התנאים בשטח.
  •  95% מעובדות ההוראה העידו שחשוב להן להיות דמות משמעותית ולחולל שינוי בחיי תלמידיהן, במידה רבה או רבה מאוד
  •  82% מהמורות ו-87% מהגננות חוות תחושת סיפוק ומשמעות בעבודתן, במידה רבה או רבה מאוד
  •  מנגד, מרבית המורות חשות שהעבודה היומיומית אינה תואמת את הציפיות שהיו להן בתקופת הלימודים וההכשרה – 67% מהמורות ו-54% מהגננות השיבו שהעבודה תואמת לציפיות במידה בינונית ומטה
  •  רק 58% מהמורות ו-57% מהגננות חשות שעבודתן מאפשרת התפתחות אישית ומקצועית במידה רבה או רבה מאוד
  •  רק 16% מהמורות ו-19% מהגננות חשות שהחברה הישראלית מעריכה את המקצועיות שלהן במידה רבה או רבה מאוד. 56% מהמורות ו-40% מהגננות חשות הערכה מצד החברה במידה נמוכה או נמוכה מאוד
  •  מורות רבות חשות שהמערכת מונעת מהן לבצע את עבודתן בצורה טובה ויעילה. 75% מהמורות ו-60% מהגננות השיבו שהן חשות שהמערכת מאפשרת להן לבצע את עבודתן בצורה טובה במידה בינונית ומטה. בנוסף, כשנתבקשו לציין במילותיהן גורמים המפריעים להן לבצע את עבודתן, מורות רבות התייחסו למערך הפיקוח של משרד החינוך כאל גורם מנותק מהשטח שמונע מהן להתפתח מקצועית
  •  61% מהגננות ומהמורות בבתי הספר היסודיים העידו שמספר התלמידים בכיתה או בגן מפריע להן לבצע את תפקידן באופן במיטבי, במידה רבה או רבה מאוד
  •  נמצא פער בין הכלים המקצועיים המאפשרים למורות לבצע את עבודתן לבין המשאבים הפיזיים הנחוצים לשם כך. 78% מהמורות חשות (במידה רבה או רבה מאוד) שיש להן את הכלים המקצועיים הדרושים כדי לבצע את עבודתן כפי שהיו רוצות, אך רק 54% מהן חשות שיש להן את המשאבים הפיזיים הנחוצים לשם כך. הפער גדול עוד יותר בקרב הגננות – 74% חשות שיש להן כלים מקצועיים, אך רק 41% חשות שיש להן גם משאבים פיזיים מספקים לביצוע עבודתן
  •  מבחינת התנאים הפיזיים, הגננות מוטרדות במיוחד ממראה סביבת גן מוזנח – 44% מהגננות ו-30% מהמורות השיבו שסביבה מוזנחת מפריעה להן לבצע את עבודתן במידה רבה או רבה מאוד. המורות מוטרדות במיוחד מהיעדר גישה נוחה לציוד (44% מהמורות ו-38% מהגננות שהדבר מפריע להן במידה רבה או רבה מאוד) ומכך שאין להן מקום שקט לעבוד בו (45% מהמורות ו-31% מהגננות)
  •  61% מהמורות ו-51% מהגננות העידו שבירוקרטיה רבה מדי מפריעה להן לבצע את עבודתן, במידה רבה או רבה מאוד
  •  מורה בשנה הראשונה מרוויחה בממוצע כ-5300 ₪, ומורה עם 5 שנות ותק מרוויחה כ-8200 ₪ בלבד
  •  השכר ההתחלתי של מורות נמוך מהשכר הממוצע במדינות ה-OECD בכל דרגי החינוך: גננת מתחילה מרוויחה 22% פחות ממקבילותיה, מורה ביסודי – 36% פחות, מורה בחטיבה – 38% פחות ומורה בתיכון – 35% פחות
  •  שכר המורות בישראל נמוך מהממוצע במדינות ה-OECD, כמעט לאורך כל שנות הקריירה – כאשר הפער נסגר רק בשנות הוותק המאוחרות, המאופיינות בעלייה תלולה במיוחד בשכר
  •  מורות בקבוצות הגיל שבין 25 ל-44 מרוויחות פחות מהנהוג בעולם המערבי, גם בהשוואה לשכר הממוצע של עובדות ועובדים בעלי השכלה אקדמית
  •  השכר ההתחלתי הנמוך נובע משילוב של שכר בסיס נמוך ושל אחוזי משרה נמוכים, במקרים רבים לא מבחירה

בהתבסס על ממצאי הסקר, על הראיונות ועל המחקר ההשוואתי שנערך במסגרת נייר זה, אנו מגדירים את הבעיה המרכזית של כוח ההוראה כהיעדר אמון רב-כיווני, המייצר פיחות במעמד המורה, ורואים בתנאי ההעסקה הקשים והשכר הנמוך במקצוע ביטוי של הבעיה מצד אחד, ומחוללים שלה, מהצד השני. לפיכך, פתרונות המדיניות המוצעים ממוקדים ביצירת אמון על ידי הרחבת העצמאות המקצועית והפדגוגית של המורות והמנהלות, בהעצמת ההוראה כפרופסיה, בשיפור תנאי ההעסקה והעלאת השכר, בשינוי מערכת היחסים בין המדינה לבין איגודי המורים:

  1. העלאת שכר שקלית לכלל המורות, כך שמורות בתחילת דרכן יהנו מתוספת גבוהה יותר ביחס לשכרן, הגדלת אחוזי משרה והקניית משקל גדול יותר להתפתחות מקצועית בקביעת השכר
    • להעלות את השכר עבור משרה מלאה ב-2000 ₪, באופן שישווה את שכרן של מורות מתחילות לשכר הממוצע במשק. העלאה שקלית זהה תינתן לאורך כל עקומת הוותק, כך ששכרן של מורות בתחילת הדרך יעלה בשיעור גבוה יותר משכרן של מורות ותיקות. (כך, למשל, שכרה של מורה בעלת ותק של 3 שנים יעלה ב-22%, בעוד ששכרה של מורה בעלת ותק של 25 שנים יעלה בכ-11% בלבד).
    • לפעול להגדלת אחוזי המשרה הממוצעים בשנים הראשונות בשיעור של 10% לפחות, במטרה שיעמדו על למעלה מ-70% כבר משנת הוותק הראשונה ויגיעו לאחר 3 שנות הוראה לכ-90%.
    • הקניית משקל גדול יותר לרכיב ההתפתחות המקצועית על ידי הפיכת התוספת המשולמת כיום עבור מעבר דרגה לתוספת שקלית, לצד עיצוב מחדש של מסלולי הקידום וההתפתחות המקצועית ושינוי התנאים למעבר דרגה.
    • אימוץ ההמלצות יביא לגידול מידי של כ-15% בהוצאות השכר של המדינה, המוערכים בכ-3.5 מיליארד ₪ בשנה. בטווח הארוך, שינוי מודל השכר בהתאם להמלצות, יביא לגידול עתידי של כ-28% בהוצאות השכר.
  2. ביטול הדרגתי של הפיקוח הפדגוגי והמקצועי הריכוזי והעברת אחריות לדרגי השטח
    • צמצום היקף מטלות הדיווח והבירוקרטיה המרובות המושתות על מורות ומנהלות
    • שילוב מורות בהליכי הערכה מקצועית, בניית מסלולי קידום ויצירת סטנדרטים מקצועיים שיהוו בסיס לחקיקה פרופסיונלית בהמשך
    • ביטול מערך הפיקוח והחלפתו במנגנוני הערכת עמיתים ובהעברת סמכויות פדגוגיות וניהוליות (ניהול שעות העבודה, תהליכי קידום) למנהלות בתי הספר
  3. טיפול במחסור במורות וצמצום מספר התלמידים בכיתה
    • משיכת מורות נוספות על ידי שיפור תנאי השכר וההעסקה והעצמת המימד המקצועי והחופש הפדגוגי
    • הגדלת היקפי משרה והכשרת מורות ללימוד תחומי דעת נוספים
    • הרחבת המהלך לשילוב מורות ערביות בחינוך היהודי
    • הגדרת יעדים מחייבים לגודל כיתה רצוי, על פי שיקול דעת מקצועי וסטנדרטים בינלאומיים
  4. שינוי מבנה ההעסקה. מעבר הדרגתי למודל העסקה המאפיין רבים ממשלחי היד האקדמיים, במסגרתו המורות יתוגמלו בהתאם להיקף המשרה שלהן, והמנהלות יקבעו איך יחלקו את שעות המשרה: שעות הוראה, שעות שהייה ושעות עבודה מהבית – וזאת בהתאם לאופי התפקיד שכל מורה מבצעת (מחנכת/מורה מקצועית/רכזת שכבה וכו’), ובהתאם לשיקולים ולצרכים הספציפיים של בית הספר
  5. החלת קוד אתי והליכי יציאה מהמקצוע למי שאינן מתאימות. ניסוח הקוד ייעשה בשיתוף המורות, המנהלות והאיגודים המקצועיים
  6. מיסוד תפקידם של ארגוני המורים כארגונים פרופסיונלים השותפים בבניית המקצוע וחיזוקו. מיסוד תפקידם של ארגוני המורים כארגונים מקצועיים השותפים בבניית הפרופסיה ובחיזוק המעמד של כוח ההוראה, לצד תפקידם כאיגוד מקצועי הפועל לשיפור תנאי ההעסקה
  7. עצירת ההעסקה הקבלנית של עובדות הוראה
    • הקמת גוף לאיסוף מידע ונתונים בנוגע לעובדות הוראה המועסקות במיקור חוץ
    • שיפור הרגולציה הקיימת וצמצום האפשרות להעסיק מורות שלא באופן ישיר
    • הכשרת מנהלים ומנהלות בנושא של אופני העסקה שונים ומשמעותם