שינויים באקלים, וביניהם התגברות אירועי קיצון כגון גלי חום וגשמי זעף, כבר ניכרים בעולם כולו בעקבות ההתחממות הגלובלית. תהליך זה מורגש באופן מיוחד בישראל, הנמצאת באזור גאוגרפי המוגדר כ-Hot Spot, כלומר כזה שבו שינויי האקלים מתרחשים באופן עז ומהיר יותר מהממוצע בעולם. מגמות אלו צפויות להתגבר בעשורים הקרובים, אפילו אם המאמצים לעצירתן על ידי הפחתת פליטות גזי החממה בארץ ובעולם יצליחו. לכן, במקביל לפעולות נרחבות המיועדות להעביר את הכלכלה והמשק הישראליים מהתבססות על דלקי מאובנים – פחם, נפט וגז – לאנרגיות מתחדשות, נחוצה גם אדפטציה (הסתגלות) – היערכות של השלטון בכל הזירות והחזיתות כדי לצמצם את ההשלכות השליליות של השינויים הללו ולאפשר לתושבי ישראל שגרת חיים וביטחון, ולמדינה לשמור על חוסן ושגשוג גם באקלים המשתנה. מחקר זה מתרכז בניתוח תמונת המצב הקיים והעתידי בהקשרים הרלוונטיים לאדפטציה, בדגש על אי-שוויון וצדק אקלימי, וממליץ על כלי מדיניות ברורים הדרושים כדי לבצע את האדפטציה כך שתהיה גם צודקת.
אירועי קיצון ומגמות אקלימיות מתרחשים בדרך כלל באזור גאוגרפי או אקלימי מסוים, אבל השפעתם והסיכון שנשקף כתוצאה מהם לתושבי האזור לא מתחלקים בצורה שוויונית, אלא משקפים ומשכפלים את אי-השוויון החברתי-כלכלי. היקף ההשפעות השליליות (הסיכונים) של משבר האקלים על בני אדם ומערכות אנושיות או אקולוגיות, תלוי לא רק בסכנה עצמה, אלא לא פחות מכך במידת החשיפה והפגיעות שלהם לסכנה זו, הקשורה קשר הדוק למצבם הסוציו–אקונומי.
נכון להיום ישראל אינה ערוכה באופן מספק לסיכוני אקלים, לא בגיבוש התוכניות הרלוונטיות ובוודאי לא בהטמעתן בשטח. בין הסיבות לכך ניתן למנות היעדר מודעות, תת-תקצוב של הטיפול בנושא, היעדר חוק המסדיר את ההתמודדות עם משבר האקלים ברמה הלאומית, מחסור בידע והיעדר גוף או גופים מתכללים שיש להם אחריות וסמכות לתכנן ולאכוף פעולה בתחום. על אף שהמדינה יצרה מספר גופים ומנגנונים שאמורים לתת מענה למשבר האקלים, היא טרם הציבה אותו במקום מרכזי בסדרי העדיפויות שלה או גיבשה מדיניות כוללת לגביו.
כמענה חלקי לכך, מחקר זה מציג מיפוי של ההבדלים בסיכוני האקלים הנשקפים לרשויות מקומיות שונות, כתוצאה משילוב בין סכנה מוגברת באזורים מסוימים לבין פגיעות רבה יותר של יישובים כאלו ואחרים. המסקנות מהמיפוי מדגימות היטב את ההתפלגות הלא-שוויונית של השפעות שינוי האקלים הצפוי בארץ. מיפוי ההבדלים מיועד לסייע למדינה ליצור סדרי עדיפויות בתקצוב ובהפניית משאבים לרשויות השונות, באופן שיאפשר לה לספק מענים מתאימים לצרכים של כל אחת מהן ולהעניק לכלל האוכלוסייה הגנה נרחבת ממשבר האקלים. ניתן להרחיב בעתיד את המחקר ולמפות באופן דומה סיכוני אקלים נוספים הנשקפים לישראל, כגון הצפות, שריפות, עליית פני הים ועוד.
חלקו האחרון של המחקר כולל הצעות לצעדי מדיניות שיתרמו להפחתת החשיפה לסכנות ולפיתוח חוסן אקלימי, על מנת להקטין את הפגיעות של פרטים, קהילות ואוכלוסיות למשבר ולהגן עליהם. ההמלצות מיועדות לוודא שרשת הביטחון שישראל פורסת מול סיכוני האקלים שעומדים לפתחה תכסה גם את האוכלוסיות הפגיעות יותר, תותאם לצרכיהן, ותהיה צפופה מספיק כדי ששום אוכלוסייה לא תישאר בלי מענה. זאת, מתוך הכרה באופן הלא שוויוני שבו השפעות וסכנות משבר האקלים מתחלקות בציבור. כיוון שהשפעות המשבר מתפרסות על קשת רחבה של תחומים, לא ניתן להסתפק ביישום פתרון מדיניות אחד, אלא יש צורך באימוץ והטמעה של שורת צעדים במספר זירות מרכזיות. המחקר ממליץ על מספר כלי מדיניות אפקטיביים שמתבססים על שני אפיקי פעולה משלימים. האחד הוא תפקידן החשוב של הרשויות המקומיות בהתמודדות עם המשבר, כגורם הנמצא הלכה למעשה בשטח ומכיר אותו היטב. השני הוא שורת צעדים ברמה הלאומית, שיבטיחו שגם רשויות חלשות יותר ייערכו כיאות למשבר, וכן מסגרות ומנגנונים לטיפול באתגרים כלל-ארציים.
שינויים באקלים, וביניהם התגברות אירועי קיצון כגון גלי חום וגשמי זעף, כבר ניכרים בעולם כולו בעקבות ההתחממות הגלובלית. תהליך זה מורגש באופן מיוחד בישראל, הנמצאת באזור גאוגרפי המוגדר כ-Hot Spot, כלומר כזה שבו שינויי האקלים מתרחשים באופן עז ומהיר יותר מהממוצע בעולם. מגמות אלו צפויות להתגבר בעשורים הקרובים, אפילו אם המאמצים לעצירתן על ידי הפחתת פליטות גזי החממה בארץ ובעולם יצליחו. לכן, במקביל לפעולות נרחבות המיועדות להעביר את הכלכלה והמשק הישראליים מהתבססות על דלקי מאובנים – פחם, נפט וגז – לאנרגיות מתחדשות, נחוצה גם אדפטציה (הסתגלות) – היערכות של השלטון בכל הזירות והחזיתות כדי לצמצם את ההשלכות השליליות של השינויים הללו ולאפשר לתושבי ישראל שגרת חיים וביטחון, ולמדינה לשמור על חוסן ושגשוג גם באקלים המשתנה. מחקר זה מתרכז בניתוח תמונת המצב הקיים והעתידי בהקשרים הרלוונטיים לאדפטציה, בדגש על אי-שוויון וצדק אקלימי, וממליץ על כלי מדיניות ברורים הדרושים כדי לבצע את האדפטציה כך שתהיה גם צודקת.
אירועי קיצון ומגמות אקלימיות מתרחשים בדרך כלל באזור גאוגרפי או אקלימי מסוים, אבל השפעתם והסיכון שנשקף כתוצאה מהם לתושבי האזור לא מתחלקים בצורה שוויונית, אלא משקפים ומשכפלים את אי-השוויון החברתי-כלכלי. היקף ההשפעות השליליות (הסיכונים) של משבר האקלים על בני אדם ומערכות אנושיות או אקולוגיות, תלוי לא רק בסכנה עצמה, אלא לא פחות מכך במידת החשיפה והפגיעות שלהם לסכנה זו, הקשורה קשר הדוק למצבם הסוציו–אקונומי.
נכון להיום ישראל אינה ערוכה באופן מספק לסיכוני אקלים, לא בגיבוש התוכניות הרלוונטיות ובוודאי לא בהטמעתן בשטח. בין הסיבות לכך ניתן למנות היעדר מודעות, תת-תקצוב של הטיפול בנושא, היעדר חוק המסדיר את ההתמודדות עם משבר האקלים ברמה הלאומית, מחסור בידע והיעדר גוף או גופים מתכללים שיש להם אחריות וסמכות לתכנן ולאכוף פעולה בתחום. על אף שהמדינה יצרה מספר גופים ומנגנונים שאמורים לתת מענה למשבר האקלים, היא טרם הציבה אותו במקום מרכזי בסדרי העדיפויות שלה או גיבשה מדיניות כוללת לגביו.
כמענה חלקי לכך, מחקר זה מציג מיפוי של ההבדלים בסיכוני האקלים הנשקפים לרשויות מקומיות שונות, כתוצאה משילוב בין סכנה מוגברת באזורים מסוימים לבין פגיעות רבה יותר של יישובים כאלו ואחרים. המסקנות מהמיפוי מדגימות היטב את ההתפלגות הלא-שוויונית של השפעות שינוי האקלים הצפוי בארץ. מיפוי ההבדלים מיועד לסייע למדינה ליצור סדרי עדיפויות בתקצוב ובהפניית משאבים לרשויות השונות, באופן שיאפשר לה לספק מענים מתאימים לצרכים של כל אחת מהן ולהעניק לכלל האוכלוסייה הגנה נרחבת ממשבר האקלים. ניתן להרחיב בעתיד את המחקר ולמפות באופן דומה סיכוני אקלים נוספים הנשקפים לישראל, כגון הצפות, שריפות, עליית פני הים ועוד.
חלקו האחרון של המחקר כולל הצעות לצעדי מדיניות שיתרמו להפחתת החשיפה לסכנות ולפיתוח חוסן אקלימי, על מנת להקטין את הפגיעות של פרטים, קהילות ואוכלוסיות למשבר ולהגן עליהם. ההמלצות מיועדות לוודא שרשת הביטחון שישראל פורסת מול סיכוני האקלים שעומדים לפתחה תכסה גם את האוכלוסיות הפגיעות יותר, תותאם לצרכיהן, ותהיה צפופה מספיק כדי ששום אוכלוסייה לא תישאר בלי מענה. זאת, מתוך הכרה באופן הלא שוויוני שבו השפעות וסכנות משבר האקלים מתחלקות בציבור. כיוון שהשפעות המשבר מתפרסות על קשת רחבה של תחומים, לא ניתן להסתפק ביישום פתרון מדיניות אחד, אלא יש צורך באימוץ והטמעה של שורת צעדים במספר זירות מרכזיות. המחקר ממליץ על מספר כלי מדיניות אפקטיביים שמתבססים על שני אפיקי פעולה משלימים. האחד הוא תפקידן החשוב של הרשויות המקומיות בהתמודדות עם המשבר, כגורם הנמצא הלכה למעשה בשטח ומכיר אותו היטב. השני הוא שורת צעדים ברמה הלאומית, שיבטיחו שגם רשויות חלשות יותר ייערכו כיאות למשבר, וכן מסגרות ומנגנונים לטיפול באתגרים כלל-ארציים.